Veranderkunde voor de autobranche

De autobranche is dynamischer dan ooit. Iedereen die een autobedrijf runt of bezit moet nadenken over de toekomst.

De drie meest voorkomende scenario’s op dit moment:

  • Je bent onafhankelijk merkdealer en een overname lonkt aan de horizon.

  • Je hebt een universeel autobedrijf en kampt met de aanpassingen aan de steeds verder veranderende mobiliteit.

  • De voortschrijdende schaalvergroting trekt een zware wissel op de organisatie van jouw immer groeiende concern.

Is één van de bovenstaande stellingen op jouw bedrijf van toepassing, lees dan vooral verder!

Veranderkunde

Veranderkunde is meer dan enkel het in goede banen leiden van een reorganisatie of overname. Alles wat er is over verandermanagement kan ik benoemen, alle terminologie is mij bekend. Maar het gaat vooral over mensen. Een organisatie, élke organisatie, is een groep mensen die samen werkt aan het behalen van een vastgesteld doel.

Veranderplan

Ten eerste gaat het over de mensen die een veranderplan bedenken. Deze mensen hebben een beeld van hoe de toekomst er uit moet zien. Dit hangt vaak samen met het bestaansrecht van de organisatie; wat verkopen wij en waarom.  Maar ook, hóe verkopen wij dat. Vaak is het de ‘hoe’ die dient te veranderen. De maatschappij verandert nu eenmaal ook, en sneller dan ooit.

Voor veel autobedrijven betekent dit dat er misschien een overname of annexatie lonkt aan de horizon. Of dat de bedrijfsstructuur dient te veranderen om de veranderende mobiliteitsoplossingen te kunnen blijven bedienen.

Communicatie

Als het plan is geformuleerd volgt de tweede uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat de mensen me

t wie je werkt op de hoogte geraken van het plan en nog meer, hoe enthousiasmeer je ze hiervoor

. Mensen willen best wel verandering maar ze willen hiervoor niet hoeven veranderen. Snap je de nuance?

Als je al generaties lang de regionale (merk)dealer bent, en de toekomst voorspelt dat je zal worden ingelijfd door een groot concern, dan kan dat best eng zijn voor de mensen die misschien al vele jaren werken bij jouw bedrijf.

Structureren

Zo’n overgang dient goed gestructureerd te worden. En zo komen we dus bij stap drie. Je weet wat het plan is, je hebt jouw mensen hierover geïnformeerd en nu moet je het plan gaan implementeren. Deze stap is de meest ingewikkelde en duurt vaak het langst. De mensen in jouw organisatie moeten namelijk dát wat ze al lang doen opeens anders gaan doen. En er zijn weinig dingen moeilijker dan aangeleerd gedrag weer afleren. Daarom is het belangrijk dat je elke stap van het plan dat je behaald hebt, ook viert met de mensen die de stap hebben behaald.

Houd er rekening mee dat het plan dat je voor je hebt, vrijwel nooit ook helemaal als zodanig wordt geïmplementeerd. Houd altijd je oog op het doel, de uitvoering van het plan mag best gaandeweg worden aangepast (niets zo veranderlijk als mens, nietwaar), als uiteindelijk het doel maar behaald wordt.

Borgen

Is het plan zo goed als mogelijk uitgevoerd, oftewel is je doel behaald, dan is het tijd voor stap vier. Het borgen van de nieuwe situatie. Het behalen van je doel is namelijk nog maar de helft. De mensen met wie je werkt hebben tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie, zorg dat ze die tijd ook krijgen. Maar houd tegelijkertijd goed in de gaten dat ze niet toch weer afglijden naar oude gewoontes en werkwijzen. Hou je mensen scherp en gemotiveerd. Zorg voor verbinding en inspiratie. En ook hier geldt, vier je successen.

Spierballen

Proces

Een nieuw pad ga je samen op, zorg altijd voor duidelijke communicatie. Laat je mensen weten wat je doet, waarom je dat doet en waar de winst voor hen hierin te halen is. Schakel indien nodig een externe adviseur in, deze begeleidt het proces voor alle mensen in de organisatie. Zo’n expert weet de belanghebbenden te duiden en een passende rol te geven, een gelijkwaardige sparringpartner voor de directie die het proces weet te benoemen en begeleiden.

Ben je na het lezen van dit stuk ervan overtuigd geraakt ook jouw bedrijf toe is aan een nieuw pad, of ben je al in een transitie en wil je graag een onafhankelijk adviseur om dit traject te begeleiden, dan ben ik je vrouw! Bel mij voor een vrijblijvende kennismaking.

Tot snel!

Vivienne

Vivienne van der Veen

Vivienne van der Veen

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *